Karavanom 12 dní po západnej Európe - Disneyland, Paríž, Francúzska riviera, Monako

Popis dovolenky karavanom - Francúzsko (Paríž, Disneyland, francúzska riviera) a Monako - 12 dní na cestách

Karavan sme mali požičaný z Košickej prenajmovej spoločnosti. Bol to 6 miestny Renault. Išli sme štyria- dvaja dospelý a dve deti a teda bolo dosť miesta. Prenájom karavanu stál 130 eur na deň x 13 dní + na začiatok sa platí zábezpeka 1000 eur, ktorý vám vrátia ak je karavan v poriadku - čo teda aj bol a peniažky vrátili už.

ešte pred odchodom: 1.8

Cieľom bol hlavne Disneyland, Paríž, St. tropez, Francúzska riviera ako taká a Monako. Prešli sme 481O km, 7 krajín (Slovensko, Čechy, Nemecko, Francúzsko, Monako, Taliansko, Švajčiarsko, Nemecko, Čechy a Slovensko). Podotknem, že celú trasu šoféroval môj manžel, za čo mu ďakujeme. Čakala som, že deti (9, 7) budú už za Prešovom sa pýtať, že kedy tam už budeme, ale boli zlatí a trpezliví. Počas jazdy a to keď spočítam tak sme cestovali 5 dní tak sedeli alebo ležali pripútaní za jedálenským stolom. Hrali karty, čítali si, jedli, bláznili sa, kreslili, riešili zadané úlohy alebo spali. Ja som manželovi vpredu robila spoločnosť. Auto je klimatizované a teda som aj prechladla a v Paríži riadne smrkala, kýchala a slzili mi oči ale tak času na vyležanie nebolo. Program sme mali riadne nabitý, aby sme toho stihli čo najviac . Celá dovolenka sa niesla v znamení únavy- kde sme sa opreli, tam sa nám chcelo spať.

pohodička v Jablines - kempingu pri Disneylande
pohodička v Jablines - kempingu pri Disneylande (zdroj: Anita Semančíková)

Prvý deň sme stihli dôjsť po česko- nemeckú hranicu a prespali sme na veľkom odpočívadle Rozvadov. Druhý deň sme pokračovali Nemeckom, kde sme sa zastavili v mestečku Lauffen am Neckar kde sídli sídlo spoločnosti, pre ktorú pracuje môj manžel.

Druhý deň večer sme dorazili do kempingoveho strediska Jablines neďaleko Disneylandu, čo je asi 30 km od Paríža. Je to veľký kemp s jazerom, ihriskami a karavanmi prevažne nemcov, britov a španielov. Večer sme hodinku strávili na bielej piesočnatej pláži pri jazere. V tomto kempingu, ktorý sme mali dopredu zarezervovaný sme prespali 4 noci - z neho dochádzali do našich destinácií.

jazero s bielou piesočnatou plážou v kempingovom stredisku Jablines
jazero s bielou piesočnatou plážou v kempingovom stredisku Jablines (zdroj: Anita Semančíková)

Tretí deň sme navšívili Disneyland Paríž. Vstupné pre 4 člennú rodinu stálo 298 eur a 89 eur sme prejedli. Je to obrovský komplex, doslova mesto rozdelené do dvoch častí a odporúča sa jeden deň na 1 časť. My sme však pochodili obidve časti v jeden deň - pre nedostatok času. Celý pobyt tam to bolo jedno veľké státie v radoch, keďže denne navštívia Disneyland desaťtisíce ľudí a pracuje tam 12000 ľudí. Zážitok to bol aj pre nás dospelých. Už keď máte zaplatený vstup tak sú všetky atrakcie dnu v cene, len tie rady. Všade píšu predpokladané čakanie, niekde 30 minút no niekde 90... Zažila som aj dva adrenalinové atrakcie - Terror house (voľný pád výťahu) a Aerosmith (rýchlodráha aj dole hlavou) - pre mňa strašné, Laure bilo srdiečko veľmi... Manžel bol ešte na Indiana Jones adrenaline. Okrem toho sme mali najväčší zážitok z Pirati z Karibiku - loďkou idete cez kulisy a asi 100 figurín pirátov v životnej veľkosti hraje repliky z filmu, k tomu hudba, efekty... super. Tiež krásne bolo zámok bábik z celého sveta v krajských kostýmoch a znela krásna pieseň, tiež z loďky. Super bolo aj vystúpenie Cars - ako sa natáčajú akčné filmy, Armagedon - simulácia, že ste na vesmírnej stanici a prídu meteority, Robinsonov strom... Večer sme sa rozdelili. Manžel išiel s Oliverom na chlapčenské veci a ja s Laurou na dievčenské - aby sme ešte do 23.00 stihli. Avšak nemala som mobil a tak v tom dave sme si dali stretko, že okolo 22.30 sa stretneme pri centrálnom námestí. To sme netušili, že tam prídu desaťtisice ľudí čakať na grandiózny ohňostroj a svetelnú šou pred hradom. Toľko unavených ľudí sediacich na holej zemi som ešte nevidela. A tak sme strávili ohňostroj osobitne. Stretli sme sa náhodou až pri východe z Disneylandu o 23.20. Z kempingu sem premáva autobus a ten odchádzal o 23.55.

Disneyland Paríž
Disneyland Paríž (zdroj: Anita Semančíková)
Paríž Eiffelovka, miesto zaľúbených, ďakujem
Paríž Eiffelovka, miesto zaľúbených, ďakujem (zdroj: Anita Semančíková)

Štvrtý deň sme išli do Paríža. Cestovné sme vyriešili tak, že sme si kúpili dvojdňový neobmedzený lístok pre celú rodinu za 115 eur a teda sme ho plne využili - autobusy, vlaky, metro a dokonca aj lanovka bola v cene. Z kempingu najprv autobusom, od Disneylandu vlakom a v širšom centre sme prestúpili na metro - večer to isté v opačnom poradí. Navštívili sme Eiffelovku - to musí byť. Išli sme pešo na druhé poschodie. Pod ňou sme mali v parku zážitok, keďže potkany trhali odpadkový sáčok - bolo ich tam asi 15... priamo asi 50 m od Eifelovky- že Ratatouille. Potom sme išli pešo okolo Seiny k Notre Dame, čo je asi 5 km. Ja bosá (otlačili sa mi balerinky), chorá, oči slzavé ale tie pohľady...mosty, veľkolepé budovy, pohoda kaviarni a lodiek... V Notre Dame sme samozrejme čakali v rade dlhšej ako na Eifellovku, dnu sme boli asi 2O minút. Potom sme už k večeru išli smerom ku kempingu a ja chorá zaľahla, deti hrali bedminton pred karavanom.

zospodu Eiffelovky
zospodu Eiffelovky (zdroj: Anita Semančíková)

Piaty deň sme išli už skoro ráno do Paríža. Prvou zastávkou bolo Louvre muzeum. Maturovala som z francúžstiny a učila sa o ňom, no také veľké som nečakala. Prešli sme možno pätinu budovy, hlavne nás zaujímalo Egypt sekcia a galéria. Čo je veľkou hanbou: polovica wc bolo zavretých a v centrálnej časti pod pyramídou desiatky žien čakajúcich v rade na špinavé záchody... to bola kultúra... Potom sme išli do prírodovedeckého múzea, ktoré bolo super pre deti, tam sme prešli dve budovy a nádhera, organizačne veľmi dobre zvládnuté. Napokon sme išli cez Champs Elyseé k Víťaznému oblúku. Na Champs Elyseé sme aj večerali... och doma by som toľko dala za týžden jedla. K večeru sme ešte išli na Montmartre k Sacre coeur, čo bolo nádherné - západ slnka, množstvo ľudí, lanovkou, tá atmosféra. Neskoro večer sme sa už vracali ku kempingu. Počas dvoch dní čo sme boli v Paríži bolo všade veľa vojakov a policajtov so zbraňami, ani na sekundu sme sa necítili v nebezpečí. Na nervy nám liezli černoši (asi imigranti), ktorí otravne predávali v húfoch lacné pamiatkové veci...

Seina Paríž
Seina Paríž (zdroj: Anita Semančíková)

Šiesty deň sme sa už s karavanom presunuli do Versaille, v pláne bolo navštíviť ho, no bola tam cca 700 metrová rada na pálivom slnku a teda sme to vzdali - už celé Versaille mesto je užasné, si viem predstaviť že dnu to bolo veľkolepé no ale išli sme karavanom dole k juhu a prespali sme niekde okolo Lyonu.

Siedmy deň sme cestovali k moru a došli sme večer k St. Maximes kde sme prespali dva noci. To bola základňa a z nej sme chodili k našim cieľom. Ešte večer sme išli na piesočnatú pláž asi 100 m od kempingoveho parkoviska kde sme sa vybláznili. Voda teplučká, krásne výhľady, piesok...

Osmy deň - môj narodeninový, sme išli doobedu do Port Grimaud - pešo. Sú to francúzske benátky. Prenajali sme si loďku a aj deti kormidlovali. Tam bolo veruže krásne. Poobede sme strávili na pláži ako večer predtým a k večeru sme išli do St. Tropez autobusom. Luxus, jachty, drahé autá, mnoho ľudí, brutálne ceny, večera... Neskoro večer sme dorazili do karavanu.

Port Grimaud - výlet loďkou v prístave
Port Grimaud - výlet loďkou v prístave (zdroj: Anita Semančíková)

Deviaty deň sme išli cez Cannes (neišli sme do centra) do Antibes do Marinelandu. Tam zhodou okolností bol aj karavan park tak sme tam ostali dve noci. Ja som si myslela, že tam bude len show delfínov ale areál obsahuje 5 časti ( Kidsland, Aquasplash, Marineland, golfland a adrenalin park). My sme boli v Marinelande. Veľký areál obsahujúci show kosatiek, show delfínov, ľadové medvede, tučniaky, tulene, žraločí tunel (už som bola v Dubaji v ňom ale deti to zažili prvý krát), mrože... Strávili sme tu celý deň a večer išli na kamienkovú pláž s brutálnym morom.

Antibes pláž
Antibes pláž (zdroj: Anita Semančíková)
Marineland v mestešku Antibes
Marineland v mestešku Antibes (zdroj: Anita Semančíková)

Desiaty deň sme vlakom išli do Monaka. Nádherné mestečko len na 2 km štvorcových. Toľko luxusu, drahých áut, jácht, apartmánov... Kúpili sme si lístok na doubledecker autobus a teda sme mali vyhliadku cez mesto s anglickým spíkerom. Prešli sme si dva krat celú trasu a na tretikrát sme už vystupovali na dvoch miestach. Strávili sme v Monaku 7 hodín a vlakom išli do Nice. Prechádzali sme sa po slávnej promenáde, kde minulého roku zabil kamión cez 80 ľudí. Ale u nás bola pohodička, krásne more, lietadlá nad hlavami, návšteva a kávička v Hard rock cafe - Oliver bol nadšený z múzejnej časti. Večer sme dorazili späť do Antibes ku karavanu.

Luxus v Monaku
Luxus v Monaku (zdroj: Anita Semančíková)
Monako - Monte Carlo
Monako - Monte Carlo (zdroj: Anita Semančíková)
krásna pláž v Nice
krásna pláž v Nice (zdroj: Anita Semančíková)

Jedenásty deň sme naobed vyrazili z Antibes a išli popri pobrežiu - dialnicou cez Francuzsku časť, Taliansko, Švajčiarsko a tesne za hranicami už v Nemecku sme prespali. Bol to únavný deň a hlavne švajčiarsko dalo zabrať.

Dvanásty deň opäť v karavane cestou domov. Pôvodne sme mali prespať niekde na západnom Slovensku ale nakoniec to manžel potiahol až do Prešova, čo je 1250 km... Prišli sme pred polnocou do tej najväčšej búrky. Už pod Tatrami sa blískalo a fúkalo a tak sme od Braniska išli radšej dedinami, aby nas neodfúklo.

Trinásty deň sme upratovali a čistili karavan a bol ho odniesť.

Cestovanie:-

- odporúčam si prenajať vždy väčší karavan, nikdy nie 4 miesty pre 4 ľudí, či 6 miestny pre 6 ľudí

- najlepšie cesty sú v Taliansku - najmenej sa tam šofér nahreší, sklamanie bolo z českých dialnic (komunistické panelové), nemeckých (veľa sa tam opravovalo a tym pádom kolóny či pomalá jazda), francúzskych (mýto, málo miest s 4 pruhmi, tiež veľa opráv) a švajčiarskymi (kolóny v horách lebo nezvládli tunelovanie kopcov a nahromadenie dopravy). Fakt som si myslela, že takto vyspelé štáty majú 3,4 pruhy všade a to až na pár stoviek km nikde + k tomu jazda pomalých áut, ktoré ani panovi nepôjdu napravo a tým robia kolóny

- treba počítať s vysokými nákladmi na naftu a poplatky za mýto či za dialničné známky čo činí cca 1000 eur + aj parkovanie karavanu v karavanových kempoch či parkoviskách vyjde tiež dosť

- odporúčam sa nabaliť potravinami ešte z domu a nakupiť par krát aj v supermarketoch - raňajky, desiaty keď sme išli na výlety... kedže my jeme aj 10 x denne táto položka vyšla tiež dosť

- odporúčam si pribaliť paplóny, vankúše, veľa hier pre deti, aby sa počas jazdy karavanu nenudili, kopec muziky na mp3...

- najviac sa oplatí tankovať mimo dialnice, rozdiel je aj 30 centov na liter a veľa sme tankovali aj v samoobslužných benzínkach

- mýtny systém je úplne o ničom - obťažuje, berie to kopec miesta krajiny, zaberá to čas a stojí veľa peňazí

mýtny systém... najviac čo sme videli- 22 v jednom smere
mýtny systém... najviac čo sme videli- 22 v jednom smere (zdroj: Anita Semančíková)

- výhoda karavanu: že sa môžte pohodlne vybrať na dlhé vzdialenosti a nie ste obmedzovaný jednou destináciou, útulné zariadenie včetne wc a sprchy (čo sme my využívali len pohotovostne), možnosť uvariť si niečo, dostatok úložného priestoru, veľké postele (ja s manželom sme spali nad kabínov vodiča a deti vzadu)...

nevýhoda: nákladné cestovanie, nie všade sa zmestíte s karavanom, karavan kempingy boli často plné a treba dopredu zarezervovať, obsluha a starostlivosť (vylievanie vody, doplnanie vody, nabíjanie elektriky, dva x nám smrdelo na chvílu v karavane, čistenie septiku), na konci poriadne popratanie a čistenie čo trvalo cca dva hodiny

Výhoda versus nevýhoda: 90/ 10

V skratke: úžasné dva týždne strávené vkuse s rodinou, zážitky na ktoré budeme dlho spomínať, krásne fotky - proste splnený sen

Anita Semančíková

pôrodná asistentka na klinike a lektorka predpôrodnej prípravy v dvoch materskych centrách, distribúcia pomôcok na predpôrodnú prípravu, mamka dvoch detí a manželka, žila som 4 roky v UK, mám kopec záujmov, venujem sa ženám a žijem si svoj sen Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné